CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 7 June 2011

Going to Medical Check-up

Semalam aku pergi buat check-up kat Klinik Kesihatan Putrajaya. Agak sudah lama jugak aku tak datang klinik ni since aku mengandung almost 4 tahun yang lepas. Memang da sangat berbeza. Awalnya nak bawak my mom pegi medical check-up. Lately, my mom kesihatannya agak kurang memberansangkan. So, alang-alang menyeluk pekasam, aku pun buat la check-up sekali. Almost 3 bulan jugak aku tak datang period. Risau gak...buat urine test tak pregnant pun. Tapi tak period plak. Sekarang ni macam-macam penyakit wanita ada. Mintak simpang. Nauzubillah....

As usual aku sebenarnya memang pantang sangat nak pegi klinik kerajaan ni. Tapi memandangkan aku fikir ubat yang dibekalkan oleh klinik/hospital kerajaan sebenarnya adalah yang paling berkualiti aku pegi la jugak.  And sebagai kakitangan Kementerian Kesihatan bagilah support sikit kan. Tapi sedia maklum la kan, services again macam puaka. Tersangatlah lembab. Sampai kan aku scan kad aku 2 kali. Apahal la lama sangat. Doktor ni buat apa benda kat dalam bilik tu. Makan kuaci ke apa? Aku mulala nak berimiginasi apa ke benda la yang dia buat. Da la aku bwk my mom yang tak berapa sihat. Agak lama jugak aku duk kat klinik since awal pagi kul 7.30pg selesai lebih kurang kul 11.30pg. Biasala kan klinik kerajaan kalo tak duduk 4 jam tak sah.

Pernah sekali dulu masa tu en fayish tak sihat. Ada naik ruam yang sangat banyak kat badan dia. Macam campak tapi macam tak pun ada. Almaklumlah, kitorang ni kan parents yang muda belia. Mana nak tau simptom-simptom campak ni kan. So, kitorang decide nak pegi hospital kerajaan sbb aku kan keje KKM of course la nak pegi dapatkan service kat hospital kerajaan. Tapi memang le menghampakan. Masih terngiang-ngiang lagi kat telinga aku en fayish menjerit sbb nurse nak amik darah nak tau punca masalah merah-merah ruam tu. Yang buat aku naik hangin bila nurse tu aku tengak macam teragak-agak nak cari urat en fayish. Last-last dia mintak kitorang keluar. Pastu apalagi menjerit la en fayish. En somi muka da lain macam. Kitorang tak tunggu pun result nye. Sbb en somi memang sangat tak puas hati. Da la tunggu sampai 6 jam. Tula dia mengenangkan balik services hospital kerajaan. Finally, kitorang pegi hospital swasta gak. Takpela kalo kena beratus-ratus pun janji puas hati. Duit boleh dicari kan?

So, pas check-up semalam again result nye negatif Tak pregnant. Haish lagi la risau. Apa penyakit la plak ni darah tak keluar-keluar. Doktor just bagi pil hormon untuk bagi aku period tapi aku tak makan pun. Aku rasa biarlah period keluar sendiri secara natural tanpa perlu dipaksa-paksa. Ok tu jela untuk hari ni.

Sekian.

No comments:

Post a Comment