CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 12 August 2011

Buah Melaka

Untuk pertama kalinya ada entri pasal masak-memasak. Sebenarnya kalo nak diikutkan aku bukanlah pioneer sangat pasal masak-memasak ni. Almaklum jela anak bongsu.... Ada kakak ramai. So, aku pandai menyuap jela. Kalo kemas-mengemas, hias-menghias bagi kat aku. Bab tu aku da tahap terrorist da setanding Eric Leong. wakakak... Perasan!

Kalo citer pasal masak-memasak ni, simple menu boleh la. Masakan harian biasa. Tapi kuih-kuih tradisi memang aku fail. Karipap, Donut, Lopes dsb termasuklah buah melaka aku memang tak reti. Pokoknya kalo boleh pun kena tengok buku dulu la jawabnya.

So, niat dalam bulan puasa ni kalo boleh nak menyediakan juadah kuih plak la kan. Taknak la seperti tahun-tahun sebelumnya asyik menunjuk je nak makan kuih apa. So, masa aku balik berbuka dengan mak aku, aku pun mintak la resipi buah melaka ni. Mudah je bahan-bahan dia rupanya. Kalo macam ni punye senang hari-hari boleh buat. Kwang...kwang...kwang...

Bahan-bahan :
Tepung Pulut (ikut suka kalo nak buat banyak /sikit)

Gula Tapak dipotong dadu...

Daun Pandan di hiris dan diblend utk mendapatkan airnya...
Kelapa parut amik yg putih je..

Cara-cara :

Tepung pulut + air daun pandan + garam = jadila dough macam ni...

Gentel (weirdnye bunyi...) & masukkan gula yg telah dipotong dadu...
 
Bulatkan cantik-cantik...



Reneh atas api sampai floating...

Golek dengan kelapa putih...

Tarraaa....Sedia untuk dihidang...

First time buat memang banyak complain & comment oleh en somi. Almaklumlah dia reti mengomen je. En somi kata :


  1. Dari segi rasa, gula tak berapa hancur sgt..gula terasa berketul-ketul.. So pas ni dadu kecik-kecik sikit gulanya..
  2. Dari segi presentation, kurang hijau sikit kalernya. Tambah sikit daun pandan..
  3. Finishing tak berapa cantik sgt.. 
Finishing pun kena gak. Adoyaiii...takpe nanti aku hias dengan bunga-bunga ye....Siap ada daun pandan lagi kat tepi...hehehe...Takpela juz take note! Pas ni aku buat lagi best punye.. Tapi bila nak buat ek? weekend la.. Hari bekerja penat la.. Alasan!!



No comments:

Post a Comment