CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 24 April 2011

Late-Come-Moon

Hehehe...maknanya lewat datang bulan...suka hati aku la. ada aku kesah! da masuk sebulan aku tak datang period. maknanye apa ek? pregnant kah aku??? en Fayish da nak masuk 4 tahun. boleh kot nak ada adik kan. kesian dia sorang-sorang. ramai orang cakap "sian kat farish tu, bagila adik kat dia ila". hehehe...sape taknak tambah keluarga kan? tapi kesakitan yang aku rasa 4 tahun dulu masih terasa lagi. mai sini aku nak share sikit pengalaman aku bersalin kan en fayish dulu. keputusan HCG aku +ve ke -ve last nanti aku gtau ek.


Dulu aku tengok kat drama je orang sakit bersalin ni. ada yang meraung. ada yang mengerang. aku rilek je. hahaha. berlagak plak kan. takde la. tipu je. rasanya sama je. sakit tetap sakit. korang bayangkan la, nak keluarkan sorang manusia dari ******... mau tak sakit. da keluarkan nak kena jahit plak. tangan terkena kertas A4 pun sakit ni plak nak jahit-jahit. adus... Tuhan je yang tau. tapi yang peliknya orang pompuan ni langsung tak serik kan? ada yang anak diorang sampai berbelas orang. aduhai rabak aku rasa tu. yang satu ni pun rasa da tak syok da. ni kan plak berbelas-belas. sian suami dia nant kan tak rasa apa nanti. ooopppppssss. eh takpe kot membe-membe aku yang baca ni sume da akil baligh kan? kan? kan? Cik Hanis Izzati dan Cik Meera Al-Yahya pun da pandai kan? kan? kan?


Masa aku nak bersalin kan en. fayish dulu. aku keluar tanda darah. orang kata, nak bersalin ni lain orang, lain style nye. ada yang keluar tanda air dulu, ada yang terus rasa nak push. Seingat aku tanda darah tu dalam pukul 3 pagi. masa tu rasa contraction yang tak berapa kuat sangat la. sekali contraction dalam 15 min sekali. tapi aku tak kejutkan en somi lagi, sbb aku rasa boleh tahan lagi. macam mana aku nak describe kan sakitnye ek. memulas macam senggugut kot. tapi korang x 100 la sakit dia. ha sakit tak? sakit tak? tu masa da nak deliver la. masa bukaan da 9cm macam tu la rasa dia. masa tu aku diberi oksigen je utk tahan rasa sakit. tapi aku rasa oksigen tu pun macam tak memberi apa-apa kesan.

ok rewind balik lepas aku da rasa contraction 15 min tu, aku rasa makin lama, makin kuat dan makin kerap. dari 15 min jadi 5 min. aku pun kejutkan en somi. "abg, ila rasa cam da nak bersalin la, sakit....tadi da keluar tanda. tapi taknak kejutkan abang lagi, tapi sekarang da tak boleh tahan la sakitnye, abang kejutkan mak..." en somi bungkas bangun. kejutkan mak aku. mak aku baru sampai 2 hari lepas. so lepas solat subuh aku pun siap-siap nak g hospital. hari Isnin 24 Disember 2007, memang tarikh terakhir aku lepas due. due aku sepatutnya 17 Disember 2007. tapi sebelum aku sampai kat hospital sempat singgah jap kat petronas nak beli aiskrim. permintaan terakhir sebelum deliver. hehehe mesti cashier tu pelik tengok en somi pagi-pagi buta kul 6.30 pagi beli aiskrim. tq dear kerana memenuhi permintaan terakhir isterimu yang macam-macam ni.


Sesampainya di hospital, aku pun mendaftar kat kaunter pendaftaran. dalam sakit-sakit tu boleh lagi mendaftar. doktor yang bertugas untuk check bukaan aku hari tu doktor pelatih. muda belia giler. aku rasa umur dia dalam 24 tahun. freshies. Bukaan da 4cm. Aku rasa lepas proses check-mengecheck, aku masuk labour room dalam pukul 8.30 pagi. So bermula la kesakitan aku yang semakin lama semakin tak dapat ditahan lagi. akhirnya keluar la en fayish dengan berat 2.98kg. 24 Disember 2007, pukul 1.40 petang secara normal tapi terpakasa di vacum. takpela kan janji selamat. apa-apa pun tq kat en somi yang sudi menemani disaat genting tadi. Moment tu tak kan aku lupa sampai bila-bila pun.


Tapi korang tau tak lepas da abis azab bersalin tadi, aku terima satu azab lagi yakni azab jahit-menjahit. ha yang ni paling rare sekali aku rasa. korang bayangkan la, aku dua kali kena jahit. ni sume kerje doktor yang tak profesional la. ntah apa-apa ntah buat kerje. kalau aku duit banyak tak hingin nak pegi hospital gomen ni. (walaupun aku keje dengan KKM)...service macam puaka. menci. dia ingat aku punya ***** ni kain ke apa? boleh tetas-tetas plak. Baby betul la Dr. tu. sampai bila-bila aku ingat doktor ni. doktor pompuan nama dia Dr. Awanis. kalau korang jumpa dia masa nak bersalin nanti, tolong la mintak ditukarkan dengan doktor lain. lupa plak nak cakap aku bersalin kat hospital Putrajaya. kang korang pergi kat hospital Kota Bahru cari Dr. Awanis, memang tak jumpa la. ok tu la dia serba-sedikit citer experience aku masa bersalin dulu.


Tapi sekarang rasanya, da bersedia kot nak menambah lagi. Mana tau dapat baby gurl plak. Jeles au tengok Puan Kamariah beli baju anak dia. Korang doa-doakan la aku ek.

Ini la dia keputusan HCG aku.


Ni bukan aku punye tapi sama la macam ni result nye. (keputusan -ve) = gagal!


Sekian...

No comments:

Post a Comment