CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 28 March 2011

Chicken Pox...


En Fayish kena chicken pox. Sian dia. Sadis sangat bila dia kata "ibu, sakitnye badan saya"....ayaq mata jatuh tup..tup...tup...sadis tak mukadimah??




Seingat aku, aku kena chicken pox ni masa umur aku 9 tahun going to 10 tahun. orang sume da naik standard 4, aku still sambung cuti sbb dijangkiti penyakit ni...mak ai gatal dia x hingat. mcm² pantang larang aku kena ikut. tau² jela mak² kan. berpantang dari bab makanan sampai la yang paling rare skali, tak boleh dengar orang menumis/menggoreng...takut chicken pox tu pon meletop² mcm ikan dalam kuali....hahaha...aku tak tau la apa significant nye ikan dengan chicken pox ni. tapi layankan jela. dan smpi sekarang, bila aku da ada anak pun aku follow gak petua orang tua² ni. elok gak tu boleh la aku amik peluang ni cuti masak. hehehe...aku rasa mak² kita dulu pon cipta petua ni sbb tula kot. hari² masak, sekali² nak gak cuti. relevant gak kan???

Pendek kata, petua org tua ni kite kena ikut gak. minum ayaq nyok, tido atas daun semambu n etc....kalo g klinik biasanye dokter akan bg calamine lotion. tradisional n modern kena la seimbangkan.

Daun semambu
                                  
So, janganla terlalu taksub sangat dengan kaedah² tradisional. kang jadi khurafat plak nant. kengkadang ada gak penyakit yg perlu rawatan pakar. pandai² la ek. 

Chicken Pox di badan En. Fayish...
                                                


Sekian...

No comments:

Post a Comment